Det handler om at prioritere nærvær

Hvis årets første 11 måneder har været lidt for hektiske, bør du bruge den sidste af slagsen på at genfinde balancen. Skandias sundhedschef Rikke Storm giver her 5 gode råd til dig, der vil væk fra trængsel og alarm til en hyggelig og varm jul.

11. december 2017

Ifølge undersøgelser fra Statens Institut for Folkesundhed og Dansk Analyse oplever danskerne en voldsom trængsel og alarm i december. Op til halvdelen af alle danskere mærker et øget arbejdspres i december, og 33,5 procent af danskerne føler sig stressede ved højtider. Ifølge Skandias sundhedschef Rikke Storm er der mange faktorer, der spiller ind:

”Mange står med en virkelighed, der betyder, at de skal nå en masse opgaver på arbejdet inden juleferien, og at der skal købes julegaver og handles ind. Og samtidig er der en masse forventninger forbundet med julens mange traditioner, som kan være svære at indfri.”

Ifølge Rikke er det vigtigt at huske på, at julen handler om nærvær. Om familietid. Og om at finde ro og nyde hinandens selskab efter et år, som for mange sikkert også har været travlt. Det handler ikke om at kompensere for fravær, men om at prioritere nærvær. Prøv ikke at få alle traditioner ind, men prioritér dem, der betyder noget for dig og din familie.

Her er Rikkes 5 råd til dig, der vil fra trængsel og alarm til en hyggelig og varm jul:

1: Gaveindkøb

Begynd så tidligt som muligt. Det gør det nemmere at lade julefreden sænke sig, når juleaften nærmer sig. Og er tiden løbet fra dig, så sænk ambitionsniveauet. Det er okay at give det klassiske slips, gavekortet til Illum eller en tur i biffen.

2: Julen skal være en fornøjelse - ikke en pligt

Hvis du er stresset i forvejen, kan julestress få bægeret til at flyde over. Hold øje med dig selv og mærk efter, om du nyder julen, eller om du farer rundt og føler, at du er bagud.

3: Tilpas traditionerne

Mange familier har kalenderen fyldt med traditioner, som sikkert blev startet af bedsteforældrene. Hvad der passede i kalenderen dengang, passer dog ikke nødvendigvis i dag. Deltag i det, du har lyst til. Hvis I er to voksne, kan I eventuelt også fordele jer. Og husk, at du altid har ret til at takke nej til en invitation – til fordel for at takke ja til dig selv og en rolig aften med dine nærmeste.

4: Gå en tur

Der er intet, der klarer hjernen og sindet bedre, end en gåtur i den friske luft. Det hjælper både på indtaget af julemad, og det giver ro til krop og sind. Gør det, som gør dig glad både fysisk og mentalt.

5: Syng

Saml familien til en julesang eller to. Det er familietid, der giver smil på læben og skaber det nærvær, som julen handler om.

  • © Skandia 2019
  • 24-03-2019 07:54
  • 1.0.7017.20630:431