Kom godt igennem den mørke tid

Vinteren kan være en tung tid at komme igennem med mørke, kulde og kedeligt vejr. Mange mennesker føler sig trætte og uoplagte, og nogle bliver fx nedtrykte og taber interessen for aktiviteter, de normalt er glade for.

Tilstanden kaldes i daglig tale for ”vinterdepression”, og det er ikke nogen tilfældighed. Helbredsvejleder Sine Bjørkmann fra AP Care forklarer:

- Man mener, at vinterdepression skyldes manglen på dagslys i den mørke tid. Lysforholdene påvirker nemlig produktionen af hormoner, som har betydning for søvnbehov og humør, og fraværet af sollys kan derfor udløse træthed og symptomer, der minder om depression.

- Vinterdepression er kendetegnet ved, at tilstanden starter i efterårsmånederne og slutter i foråret. Den kan kendes fra almindelig tristhed, dels ud fra symptomerne, dels fordi der er et karakteristisk mønster, som gentager sig år efter år, fortæller Sine og tilføjer, at det er meget almindeligt, at man først opdager mønstret, efter at det har gentaget sig i adskillige år.

I Danmark lider cirka fem procent af befolkningen af vinterdepression, med stor overvægt af kvinder, og i år er de fleste af os udfordrede af den aktuelle corona-situation.

Sådan kan du kende symptomerne

Symptomerne på vinterdepression varierer i styrke, og man behøver ikke at have dem alle. De mest almindelige er:

  • Øget behov for søvn
  • Mangel på energi, selvom man sover meget
  • Nedtrykthed
  • Øget appetit og trang til søde sager
  • Manglende lyst til samvær med andre
  • Mindre lyst til sex

Sådan kan du lette dine dage

Heldigvis kan man gøre meget for at komme lettere igennem vinteren. Når Sine i AP Care taler med mennesker, som er ramt af vinterdepression, anbefaler hun, at man spiser sundt og får så meget lys som muligt:

- Sørg for at komme udenfor så meget som muligt i løbet af dagen, så du får gavn af de lyse timer. Gå fx en tur, for fysisk aktivitet og motion vil øge dit velvære og energi og har en positiv effekt, når man er nedtrykt. Og sørg for så meget lys som muligt, når du er indenfor. Træk gardinerne fra og skru op for lyset.

Sine tilføjer:

- Du kan også prøve lysbehandling med en særlig dagslyslampe. Den skal du sidde foran i 30 minutter eller mere hver dag, typisk om morgenen, så du starter dagen med mere energi. Mange oplever en positiv effekt allerede efter få dage.

Endelig anbefaler Sine, at du sørger for at få nok søvn. Søvn og en god døgnrytme er vigtig for din mentale tilstand, og hyppige forstyrrelser i dit biologiske ur kan hurtigt føre til dårlig søvn og mere træthed.

Har du brug for hjælp?

Det kan være vanskeligt at afgøre, om du har vinterdepression eller ej, fordi den let kan forveksles med anden mistrivsel. Tal med din læge, hvis du er i tvivl.

Du er også altid velkommen til at kontakte helbredsvejlederne i AP Care, hvis ikke du trives. Du kan ringe på 7080 5020 alle hverdage mellem klokken 8.00 og 17.00. Du kan også skrive til care@appension.dk. Helbredsvejlederne kan give dig gode råd, og de kan også hjælpe dig videre, fx med hvordan du kan bruge din sundhedsforsikring (til fx hjælp hos en fysioterapeut eller psykolog). Helbredsvejlederne har tavshedspligt, og alle samtaler er fuldt fortrolige.

  • © Skandia 2021
  • 22-06-2021 16:01
  • 1.0.7400.20084:685